De eerste week - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Lara Habold - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Lara Habold - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Lara

27 September 2012 | Spanje, Málaga

Vandaag precies een week geleden zag ik malaga voor het eerst. Zó gek dat ik hier pas een week zit, het voelt echt als veel langer. Deze week is er zoveel gebeurt, heb ik zo veel mensen ontmoet en heb ik me zo moeten aanpassen. De eerste drie dagen hebben jullie allemaal kunnen lezen. Daarna bleef de achtbaan eigenlijk door gaan. Tijd om over iets te nadenken was er niet omdat we gewoon zoveel hebben gedaan. Overdag ben ik steeds keurig naar school geweest (ja ja ouders dat lezen jullie goed) en na school organiseerde ef, de organisatie, steeds wel activiteiten. Maandag kwamen er nog meer nieuwe mensen aan die niet zo lang als wij blijven. Dat moest natuurlijk gevierd worden dus zijn we maandag avond tot diep in de nacht uit geweest. Na 4 a 5 uur slaap die nacht was school toch wel opeens heel zwaar. Dinsdag na school hebben we nog gevoetbald op het strand en toen was ik intussen zo moe dat ik na het eten met kleren aan in slaap ben gevallen. Woensdag weer de hele dag naar school om daarna in de avond eerst te gaan bowlen en daarna natuurlijk weer het nachtleven in te duiken. Voor een eerste week mag dit natuurlijk, hierna ga ik me weer iets rustiger gedragen want ik merk aan alles dat ik slaap nodig heb. Maria en José, mijn gastouders, zijn nog steeds erg afstandelijk. Ik geloof niet dat het ze uitmaakt wat ik doe. Wat ik eigenlijk wel heel fijn vind. Het is de perfecte tussenstap tussen thuis wonen en op kamers wonen. Met Line, mijn kamergenootje, was het in het begin ook nog wel even wennen maar intussen kennen we elkaar beter en hebben we het enorm gezellig samen. Ze is ook begonnen met me Zweeds te leren zodat ik hier 3 talen train. We spreken hier eigenlijk allemaal engels met elkaar en ik merk echt dat mijn engels er beter van is geworden! Zelfde geldt voor mijn Spaans, ik heb echt het gevoel dat ik enorm vooruit ga!
Tot hier dan het leuke gedeelte van mijn verslag, hier zitten heeft namelijk ook een keerzijde. Je zit helemaal alleen in een land waar je niemand kent, zonder dat je de taal spreekt. Dat levert ook echt wel angst op! Je moet opeens zo zelfstandig zijn en hebt geen moeder meer die je met dingen helpt, ja Mam nu merk ik hoe hard ik je nodig heb! Ik vind Maria's kookkunsten ook een stuk simpeler dan papa's kookkunsten, dus ja pap ook jou mis ik! En Mels, ik geloof niet dat je dit gaat lezen maar zelfs jou mis ik pannenkoek! En dan het vriendje, vandaag ben ik voor het eerst helemaal alleen geweest en toen begon het toch wel opeens eng te worden zo alleen. En lieve opa en oma: jullie mis ik ook! Met de rest heb Ik nog wel veel contact maar jullie heb Ik nou toch al een week niet gesproken hoor, heel gek!
Toch heb ik het hier nog steeds ontzettend naar mijn zin, ondanks dat de gedachte dat ik hier 6 maanden zit af en toe ongelofelijk eng is!
Liefs, Lara

  • 28 September 2012 - 14:50

    Erik:

    Lieverd, fijn om weer van je te horen. Ik was helaas gisteravond niet thuis voor de live conversatie. O, en je mist me dus alleen voor het eten....? Mooie boel! Mis jou ook, hoor. Stuk stiller hier. Gisteren enerverende dag. Onze opleiding is gevisiteerd en we kregen meteen om 16.00 u. het eerste oordeel van de commissie. Die hebben een aantal verslagen toegestuurd gekregen om zich voor te bereiden, zijn op woensdag gekomen om heel veel materiaal te bestuderen, uitgebreide beschrijvingen van alle vakken, werkstukken van studenten, toetsen van studenten, en hebben de hele donderdag grote gesprekken, kruisverhoren volgens sommigen, gevoerd met docenten, studenten, directie en allerlei commissies (toets-, opleidings-, examen- enz.). Een uitgebreid rapport gaat nog komen maar als eerste beoordeling waren ze heel positief en hebben we op alle punten ruim voldoende gescoord. Iedereen dus door het dolle heen, ook een aantal studenten die er de hele dag bijgebleven waren. Heel leuk allemaal. Ben vooral blij voor de mensen (mijn opleidingsmanager in de eerste plaats) die zo hard gewerkt hebben. Ik heb zelf maar relatief weinig bijgedragen, dat hoefde ook niet.
    En gisteravond naar een heel byzondere toneelvoorstelling i.h.k.v. de Internationale Keuze van de Schouwburg: een Australisch gezelschap met zwakbegaafden en één 'normale' acteur. Geweldige voorstelling. Bijv. een minkukeltje (mager, krom lopend, vrij klein en 'mentally retarded') die even Hitler speelt, degene die juist alle "mislukkingen" van de natuur wilde uitroeien!. Maar vooral prachtige toneelbeelden en mooi spel van echt en namaak, nl. het verhaal aan één kant van Ganesh (Indische god) die de swastika van de nazi's komt terughalen en aan de andere kant een toneelmaker met acteurs die dat spel aan het repeteren zijn. Ja, kan je het nog volgen? Voortdurend dus ook de vraag: kan dit wel, zit ik eigenlijk apies te kijken? en tegelijkertijd kon het, werden de zwakbegaafden niet te kakken gezet. En daarna nog fraaie muziek in de foyer van de schouwburg (de opnames van het radioprogramma Virus).
    Ga stoppen nu, hou je verder taai, slaap ook genoeg en veel plezier en succes met alles. Liefs, E

  • 28 September 2012 - 15:26

    Marjolein:

    Dag lieve wijze meid van me,
    Met tranen in m'n ogen las ik je verslag. Wat gun ik je zoveel plezier. En wat ben je wijs zo in die eerste week en met dat bijsturen komende weken... Dat vond ik ook gisteravond bij het skypen al: dat jij nou zaterdag niet op excursie gaat en (bijna) alle anderen wel. Ik begrijp dat jij en je gastouders gisteravond wat nader tot elkaar zijn gekomen (wat is druiven dan in het Spaans?)? Ik ben ook benieuwd of je met EF tot een vergelijk bent gekomen over je acht SPIN lessen.
    He enne, Zweeds, Engels, Spaans; maar let je ook nog op je hoofdletters en de d's en t's? Sorry hoor; ik kan het niet laten. Maar je kunt zo leuk schrijven dat ik 't zonde vind als dat door de vorm verpest wordt;
    liefs
    Mama

  • 28 September 2012 - 15:58

    Raymond Hanhart:

    Hallo Lara,

    Wat een leuk verhaal en wat maak je een hoop mee. Ik merk dat je naast de drie vreemde talen die je spreekt ook nog van je laat spreken in het uitgaansleven. Ook las ik dat je, ondanks dat je het er erg leuk vindt, soms ook wat eenzaam voelt en je dierbaren mist. Mis je de school al een beetje en mis je mij al een beetje (geintje)? Als dat zo zou zijn waarschijnlijk als kiespijn.

    Lieve Lara, ik zou zeggen, geniet ervan en wellicht lees ik nog meer van je avonturen.

    Groet,

    R. Hanhart.

  • 28 September 2012 - 21:58

    Victor:

    Hoi Lara,

    Wat een leuke verslagen schrijf je. Elke dag kijk ik weer uit naar je foto's en commentaar op Facebook. Goed dat we weer Facebook vriendjes zijn. Ik snap dat je intensief leeft en veel geniet. Dat is mooi daar is het leven voor bedoeld.

    Ik zou graag iets meer horen over de studie. Hoe ziet een studie dag eruit? Wat merk je van de cultuur? Of leef je er alleen tussen studenten enzo? Hoe ziet je kamer eruit? Heb je onbeperkt internetten en kan je skypen of moet je je beheersen?

    Marjolein leest mee en opeens merk ik dat ik op mijn grammatica en spelling moet letten. Geeft nix maar is ff wennnen! Dat je het koken van Erik mist is ... opmerkelijk. Spaanse keuken staat goed aangeschreven. Kan die vader van je toch nog wat. Ik zag je foto van het weerbericht met 28 graden en toen werd ik wel jaloers. Het gaat hier in de nacht al snel naar 6 graden dus de verwarming is al weer aan. Ook is half Nederland grieperig en ligt op bed.

    Volgens mij geniet je volop en de momenten dat je heimwee hebt en mensen mist horen daar een beetje bij. Het zou vreemder zijn als het niet zo was. Goede raad is duur dus die krijg je niet van me. Whawha!
    Ok eentje dan: klein detail maar niet geheel onbelangrijk, je prive berichtjes zijn leesbaar op Facebook. Je weet wel over die cocktails / shotjes met die bijzondere namen .

    Groetjes van Hanneke en Jolling en Victor ( je meest favoriete oom )

  • 30 September 2012 - 12:12

    Opa En Oma:

    Lieve Schat (l.S.)
    Wij zijn echt onder de indruk van jouw verlag van de eerste week;oprecht, eerlijk en met gevoel!
    Fijn,dat je het thuisfront hebt gemist-dat is ook normaal- maar ook weer niet te lang,want je leeft daar.
    En zo hoort het ook;geniet ervan. Van al dat "chillen"leer je toch ook Spaans?
    Maar je weet: "De kracht zit h'm in het NEE zeggen" Vertaal dat nou eens in het Spaans?
    Hier gaat alles naar wens;Nordic Walking (voor m'n rugspieren) en Oma huppelt mee;zwemmen op maandag en vrijdag en bridgen.En een boek lezen over de familie Meijer (600 pagina's is wel veel)
    Mama begeleidt ons en heeft aangeraden met jou te gaan skypen;dus doen we wat onze dochter zegt en gaan op google zoeken hoe dat moet We laten nog weten, als we het onder de knie denken te hebben.
    Laat nog even weten naar mij emailadres
    1 Kunnen wij met elkaar emailen,dan leest niet iedereen mee!!!
    2 kunnen we ook sms'n om het tijdstip van skypen aan te geven;je weet,dat ik mijn mobiel alleen in de auto aan heb staan Maar we kunnen b.v.afspreken,dat ik tissen 18 en 20 uur altijd de mobiel aan heb
    3 voor Spanje +34 voor jouw mobiele nummer zetten?
    Het verhaal is weer (te) lang Sorry Veel liefs van Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Málaga

Lara

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 10303

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 09 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: